mandag 7. september 2015

– Så lenge du finnes, kan du ikke gjøre noe feil

                                                                     Foto: Magnus Stivi

Selv om livet ikke alltid er som i en Tom Hanks-film, går det likevel videre. Det vil Else Kåss Furuseth formidle på Litteraturhuset i Oslo 8. september. 



– Å snakke om selvmord er blitt sett på som tabu. Jeg kan forstå det, fordi det er en så uforståelig og irrasjonell handling. Det er ingenting som blir verre av å snakke om det. Målet er alltid å gjøre livet mindre vanskelig, sier Else Kåss Furuseth.

Tirsdag 8. september vil hun være på Litteraturhuset i Oslo, i forbindelse med arrangementet ”Stopp selvmord – selvmordsforebygging angår oss alle”, som vi arrangerer i samarbeid med Olafs Minnefond, Røde Kors, Røde Kors Ungdom og Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging (NSSF).

Mistet mammaen og broren til selvmord

Else har selv mistet både mammaen og broren sin til selvmord. Det har tent en gnist i henne om å bidra til økt åpenhet rundt et vanskelig tema – noe hun også vil uttrykke i Litteraturhuset.

– Selv om livet ikke alltid er som filmene til Tom Hanks, hvor det går bra til slutt, håper jeg å formidle en form for håp. Jeg vil gjerne bidra med åpenhet rundt en vanskelig tematikk. Det er vanskelig å vite hvordan man skal reagere overfor dem som står midt i det. Det jeg ønsker å si er at så lenge du finnes, kan du ikke gjøre noe feil, forteller hun.

Bursdag i Dijon 

At hun selv er etterlatt ved selvmord, har bidratt til at det alltid vil være ett spørsmål som aldri blir besvart – men det har på en annen side gitt henne svaret på noe annet.

– Jeg har dem med meg hver dag. Jeg hadde en veldig fin barndom tross mammas bortgang. Alle rundt overøste både meg og familien med kjærlighet. Siden jeg er veldig glad i Dijon-sennep, fikk jeg for eksempel lov til å feire bursdagen min i Dijon i Frankrike. Men det eneste jeg ville ha svar på er hvorfor de tok livet sitt. Det vet jeg at jeg ikke kan få. Men jeg vet heldigvis at det går an å leve videre, sier Else.

En del av statistikken

Det skjer rundt 500 selvmord årlig her i Norge – som igjen utgjør 10 000 etterlatte. Å være en del av denne statistikken skulle Else helst vært foruten, men hun synes det er fint å vite at man står sammen.
– Forhåpentligvis vil dette bidra til større åpenhet og færre selvmord. Det er det vi alle ønsker oss, avslutter hun.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar